Як тільки дитина навчиться читати, вона здобуватиме новий
ґрунт для роботи свого мислення…
Б. Грінченко
Читання і розмірковування – це гімнастика розуму.
О. Марден
Любити читати – це обмінювати години нудьги, неминучі в
житті, на години захоплення.
Ш. Монтеск’є
Приділяй час книжкам, бо це віконце у світ.
Народна мудрість
Навчити дітей добре читати – одне з найважливіших завдань
школи.
В. Сухомлинський писав, що «читання – це віконце, через
яке діти бачать і пізнають світ і самі себе»
Цікаво знати, що О.М.Горький читав приблизно 600 слів за
хвилину. З такою швидкістю читають люди, що закінчили спеціальні курси швидкого
читання.
Найшвидше читав американський президент Дж. Кенеді –
близько 2000 слів за хвилину. Можливо, це легенда, але у розвинутих країнах
керівництво приймає на роботу людей, які читають не менше 400 слів за хвилину.
У дикторів телебачення швидкість читання від 90 до 170
слів за хвилину, а в середньому 130 слів.
Якою ж технікою читання має володіти молодший школяр, щоб
йому було легко і цікаво вчитися?
Учені вважають, що читання зі швидкістю 120-150 слів за
хвилину допомагає краще зрозуміти зміст прочитаного. Саме до такої швидкості
пристосований артикуляційний апарат людини. Отже, це і є оптимальне читання,
яким потрібно оволодіти школяру, щоб успішно вчитися.
Та програма, якою вчителі користувалися до реформування
школи передбачала такі норми читання:
на кінець 2 року навчання – 40-60 слів за хвилину вголос;
мовчки – 45-70 слів;
на кінець 3 року навчання – 65-75 слів за хвилину вголос;
мовчки – 90-100 слів;
на кінець 4 року навчання – 80-95 слів за хвилину вголос;
мовчки – 100-130 слів і більше.
Чому саме така норма?
Щоб прочитати 8 сторінок (6500 сл., 7-8 клас) дитині
потрібно 54 хвилини.
6500 сл. : 120 сл. = 54 хв
Для порівняння при техніці читання 80 сл. за хвилину,
треба працювати
1 год 34 хв
6500 сл. : 80 = 1 год 34 хв
Для того, щоб скласти план, підготувати переказ, написати
тези, твір тощо текст треба перечитати ще раз. Це займе вже 3 години робочого
часу. Додамо ще підготовку письмових завдань.
Отже, оптимальне читання (від 120-150 сл. за хв) дозволяє
осягнути більше матеріалу за менший проміжок часу.
Чи можливо кожній дитині досягнути таких результатів?
Адже кожен учень має різний темперамент. Холерики говорять швидко і читають
швидко, а от флегматики говорять повільніше і читають повільніше. За даними
вчених, холерики читають і говорять у темпі не менше 150 слів за хвилину. Для
сангвініків темп читання співпадає з оптимальним читанням – 120-150 слів за хвилину.
А от для флегматиків і меланхоліків така швидкість читання може стати
недосяжною. Але природа не обходиться без подарунків, 90% учнів – холерики та
сангвініки.
Завбачимо, що і наразі діти читають не лише літературні
твори, а й задачі та завдання з математики, курсу «Я досліджую світ», завдання
вправи з української мови, правила, сам текст вправи тощо. І мають не лише
прочитати, а й усвідомити прочитане.
Вправа «Стовпчики» на розвиток швидкості читання
|
Зо
|
Ар
|
Арм
|
Апф
|
Каша
|
Кури
|
|
Ве
|
Ах
|
Врю
|
Ом
|
Недо
|
Тато
|
|
Во
|
Ош
|
Зда
|
Орг
|
Риба
|
Чудо
|
|
Би
|
Яр
|
Епр
|
Щту
|
Рука
|
Поле
|
|
Хи
|
Ил
|
Ивп
|
Чня
|
Біда
|
Лапа
|
|
Ро
|
Ял
|
Юбт
|
Рги
|
Вода
|
Зоря
|
|
Та
|
Юн
|
Елж
|
Апр
|
Гуси
|
Кіно
|
|
Фо
|
Ин
|
Орн
|
Бти
|
Діло
|
Ріка
|
|
Зу
|
Юс
|
Зва
|
Мре
|
Желе
|
Ноги
|
|
Бе
|
Юш
|
Цпя
|
Шло
|
Зима
|
Пилка
|
1) читання на швидкість
2) читати, зупинити, повторити 3 останні слова
3) читання, коли таблиця перевернута
4) напівзакрити слово, вгадати його
5) прочитати в третьому стовпчику восьмому рядку
І т.і.
Кожен учитель, кожні батьки дуже хочуть, щоб дітлахи
стали успішними в житті, зокрема, в навчанні.
Мотивація в початковій школі – це процесна мотивація.
Тобто, саме навчання має бути цікавим, захопливим, навіть, веселим. Всілякі
нотації, що треба вчитися, бо в подальшому житті це знадобиться, що розумні
отримають гарну високооплачувану роботу, результату не матимуть. Мотивація
включає
ü Безпечність
ü Посильність: «я це
вмію»
ü Навчання досвідом
В реальному світі дитині має бути цікаво ліпити й рахувати вареники,
чистити картоплю й ділити її на членів родини, знати купюри та вміти
розрахуватися грошима чи карткою за покупку, вирізати квадрат із тканини, щоб
пошити ляльці фартушок, спостерігати, як пророщують цибулю, виміряти, скільки
метрів плінтуса потрібно на класну кімнату тощо.
Більшість батьків наївно думають, що ґаджети допоможуть школярам краще
вчитися.
Що ж нам несе комп’ютеризація?
|
Мовлення
|
Увага
|
Фантазія та творча
активність
|
Здатність до
самоорганізації
|
|
·
Затримка мовленнєво-го розвитку
·
Примітив-ність і бідність мовлення
|
·
Зниження мимовільності уваги
·
Нездатність до самозаглибле-ння, до концентрації на якомусь занятті
|
·
Різке знижен-ня
|
·
Втрачають здібність і бажання чимось себе зайняти
·
Віддають перевагу натиснути кнопку й чекати готових розваг
|
За даними ЮНЕСКО, 93% дітей у віці 3-5 років дивляться на екран ґаджетів
близько 4 годин за день.
40% дітей у віці 8-10 років майже постійно присутні в мережі, 56%
неповнолітніх користувачів не можуть обійтися без інтернета.
Більшість батьків, щоб звільнити собі час, просто дають дитині в руки
телефон або планшет. Це ж простіше, ніж просто поспілкуватися, почитати, погратися
з сином чи донькою.
Часто-густо ми захоплюємося родинами, які водять дитину на гуртки, секції,
репетиторство. Це, звичайно, добре, особистість розвивається, але ще потрібно
надавати можливість щось робити самостійно!
Вміння учитися залежить також від психічних процесів.
Взаємозв'язок
психічних процесів виражається, наприклад, у тім, що сприйняття неможливо без пам'яті,
запам'ятовування неможливо без сприйняття, а увага неможлива без мислення.
Види психічних процесів
|
Пізнавальні:
|
Емоційно-мотиваційні:
|
Мимовільна
увага — не пов'язана з цілеспрямованою
діяльністю і вольовим зусиллям. Мимовільна
увага — увага неуважної людини.
Довільна увага має цілеспрямований характер і вимагає вольового
зусилля. Цей вид уваги існує тільки в людинi. Основний факт, що вказує на
наявність у людини особливого типу уваги, невластивого тварині, полягає в тому,
що людина довільно може зосереджувати свою увагу то на одному, то на іншому
об'єкті, навіть у тих випадках, коли в навколишній обстановці нічого не
змінюється.
Увага людини
має 5 основних властивостей (характеристик, параметрів):
·
Стійкість уваги виявляється в здатності
тривалий час утримуватися на будь-якому об'єкті, не відволікаючись і не
послаблюючись.
·
Зосередженість (концентрація) — це
утримання уваги на якому-небудь об'єкті.
·
Здатність до переключення уваги —
навмисне її переведення з одного об'єкта на інший, з одного виду діяльності на
інший.
·
Розподіл уваги полягає в здатності
роззосередити увагу на значному просторі, паралельно виконувати кілька видів
діяльності або робити кілька різних дій.
·
Обсяг уваги — це така її характеристика,
яка визначається кількістю інформації, здатної одночасно зберігатись у сфері
підвищеної уваги (свідомості) людини.
|
2
|
1
|
3
|
|
6
|
4
|
8
|
|
5
|
7
|
9
|
Як
розвивати увагу?
Таблиці Шульте
|
17
|
9
|
24
|
25
|
12
|
|
8
|
6
|
1
|
15
|
7
|
|
23
|
21
|
19
|
3
|
11
|
|
20
|
13
|
4
|
16
|
5
|
|
2
|
14
|
10
|
18
|
22
|
Швидко
показати числа від найменшого до найбільшого. 3-4 рази на тиждень по 4 різних
таблиць на день.
Вправа «Муха»
|
|
1
|
2
|
3
|
|
А
|
|
|
|
|
В
|
|
|
|
|
С
|
|
|
|
Муха
пересувається праворуч на 1 клітинку, вниз на 2 клітинки, ліворуч на 1
клітинку, вгору на 2 клітинки. Де муха?
Вправа «Коректурна проба»
Коректурна проба – це вправа для тренування
концентрації, переключення, розподілу уваги. Виконувати можна починати з 4-х
років з найпростіших завдань з малюнками, переходячи поступово до більш
складних завдань, де на аркуші більше символів. Важливо, щоб одну вправу дитина
виконувала без “перепочинку”, тобто не підійде варіант, що зараз дитина сходить
поп’є водички, подасть братику іграшку, щось Вам скаже, а потім доробить.
Пропонуйте подібні завдання, як щось особливе, наприклад: “Ти будеш шукачем!
Потрібно заховати букви А в квадратики,
прямокутники – закреслити, зірочки обвести!” або “Бурундуки тікають, їм
необхідно укриття! Допоможи їм сховатись, будь ласка! Знайди всі їхні круглі нірки й обведи в кружечок!” і т.д., щоб завдання не здавалося
занадто складним.
Виконувати найкраще простим олівцем, особливо, де потрібно вписувати
символи. Ці завдання можна виконувати на час, наприклад, поставити пісочний
годинник або таймер на час (5,10 хв залежно від завдання), але обов’язково
хвалити по закінченні часу за
виконану роботу, щоб було бажання вдосконалюватись.
Важливо навчити дитину
переглядати з першого рядка зліва направо, зверху вниз.
Дитина, яка кожного дня виконує
таку вправу, не буде допускати помилки під час читання.
Пам’ять
Інтелектуальна витривалість
Навіщо людям пам’ять?
Наша мета: в певний час згадати ту
інформацію, яка зберігається; збільшувати об’єм пам’яті.
Правило 5±2 важливо для запам’ятовування. Саме тому в Новій українській школі пропонують створювати правила
за такою формулою.
Вчителька задала «Щоденні 5»:
прочитати казку.
Мама: «Ти повинен прочитати,
сказала вчителька!»
Тільки прочитати? І все? А запам’ятати? А розповісти, хто головні герої? Що найбільше вразило? Коли ти
засмутився?..
Тобто, перед виконанням завдання
дати чітку установку.
Систематично виконувати вправи.
Звертати увагу на правильність
виконання.
Ігри для розвитку
1) лічба предметів (квасоля,
гудзики, цукерки, печиво тощо)
2) усний рахунок на час
|
11 + 3
|
15 + 2
|
7 + 12
|
3 + 5
|
16 – 3
|
|
8 + 7
|
3 + 1
|
4 + 14
|
17 – 2
|
17 + 2
|
|
16 – 15
|
3 – 1
|
18 – 1
|
8 + 2
|
8 – 6
|
|
4 – 1
|
4 – 3
|
4 + 6
|
7 – 4
|
10 – 4
|
|
19 – 13
|
6 +11
|
6 + 4
|
6 + 15
|
17 + 3
|
|
8 + 10
|
13 + 1
|
2 + 13
|
17 – 5
|
6 – 4
|
|
7 + 10
|
14 + 2
|
11 + 5
|
9 + 4
|
8 + 5
|
|
17 - 8
|
6 + 3
|
18 - 15
|
7 - 5
|
7 – 4
|
|
16 – 15
|
8 – 4
|
8 – 5
|
6 + 4
|
8 + 11
|
|
15 + 5
|
10 + 6
|
4 + 8
|
7 + 9
|
5 – 3
|
|
14 – 8
|
14 + 1
|
12 + 8
|
14 – 7
|
6 + 7
|
|
10 – 9
|
14 – 5
|
7 + 10
|
8 – 5
|
16 – 5
|
|
16 – 2
|
20 – 2
|
25 – 1
|
2 + 7
|
5 + 8
|
|
2 + 1
|
10 – 3
|
13 – 7
|
12 + 6
|
9 + 4
|
|
12 – 8
|
9 + 10
|
3 + 8
|
19 – 2
|
6 + 3
|
|
18 – 6
|
7 + 7
|
15 – 7
|
9 + 9
|
20 – 10
|
Така вправа покращує пам’ять на 20%
1. Усі приклади й
відповіді ми промовляємо вслух
2. Розв’язуємо приклади
на швидкість (наприклад, 1 хвилину)
3. Промовляємо
кількість правильно виконаних прикладів. Просимо виконати більше
3) Гра «День і ніч»
Ніч: діти показують, що вони сплять.
День: прокидаються, промовляють відповідь.
4) вивчення віршів напам’ять
5)каскад цифр
Показуємо (називаємо) цифровий ряд чисел, дитина дивиться (слухає)
і потім відтворює цей ряд чисел в такій же послідовності. Спочатку треба
починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується. Відтворення
цифр відбувається за допомогою називання рядів цифр вголос або запису.
1.
2 5
2.
2 5 9
3.
2 5 9 7
4.
2 5 9 7 3
5.
2 5 9 7 3 8
6) гра «Стоп»
Говоримо дітям, що прочитаємо їм одне речення, яке необхідно буде
запам’ятати. Це речення проговорити. Потім читаємо текст, в якому є це речення,
яке дитині пропонувалося запам’ятати. Як тільки воно прозвучить, школяр повинен зупинити
читання командою «Стоп». Читати текст потрібно виразно, спеціально не виділяючи
інтонацією або паузами потрібне речення. Якщо не помітили речення,
захопившись змістом або забувши завдання, дочитати уривок до кінця і
обговорити завдання.
Ігор може бути безліч, їх можна знайти в інтернеті, в книгах тощо.
Школа не спроможна розвивати психічні процеси так, як це потрібно робити
систематично. Ця справа лягає на плечі батьків дошкільників. Школяр має прийти
до 1 класу з необхідним «багажем». Якщо його немає, то успіху в навчанні не
буде. Але розвиватися можна в будь-якому віці – це доведено наукою.
Про психічні процеси та мотивацію ми поговорили. Переходимо до технологій.
Алгоритми, блокнотики правил, лото геометричних фігур, наочність,
презентації, ритмічні ігри, пальчикова гімнастика, музикотерапія, мнемотехніка
та інше – це все технологічні прийоми, які застосовуються для ефективного
навчання.
Зараз активно пропагують ейдетику, асоціації для вивчення, наприклад,
англійської мови, математики, української мови тощо.
Наприклад, щоб правильно написати букву Ж, застосовую такий віршик:
Буква «ес» перевернулась,
З одиницею зіткнулась,
Одиниця танцювала,
Букву «ес» з собою взяла.
Гарно, коли дітки самостійно придумують свої лайфхаки для запам’ятовування чи для роботи над вправою.
Будиночок, де живе задача.
|
Задача
|
|
Умова
|
|
Запитання
|
|
Відповідь
|
|
Розв’язання
|
Як додавати трицифрові числа без переходу через десяток
1.
Читаю приклад
2.
Додаю одиниці, записую під одиницями
3.
Додаю десятки, записую під десятками
4.
Додаю сотні, записую під сотнями
5.
Читаю відповідь
Приклад застосування
мнемотехніки:
Мнемотехніка застосовується для вивчення правил:
|
МаВПа БуФ.
|
Для запам'ятовування приголосних, після яких пишеться апостроф
|
Послідовність
кольорів веселки школярі нерідко запам'ятовують за допомогою фрази «Чепурний
пузатий жук з'їв барвистий свіжий фрукт», де початкові літери слів кодують
назви кольорів: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій,
фіолетовий.
Прийом «Аналогія»
Ми використовували його в 1 класі досить успішно.
Прийом «Піктограми» - вірш «Що таке Батьківщина»
ЩО ТАКЕ БАТЬКІВЩИНА?
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця.
Петро Бондарчук
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця.
Петро Бондарчук
Таким чином, легше вчити вірші, правила,
навіть прозові тексти.
Щоб навчити дитину учитися, здобувати
інформацію, потрібно пояснити, як це робити.
Завдання: переказати текст.
А як його переказувати?
1) 2-3 рази прочитати текст
2) розділити на кілька частин
3) у кожній частині визначити головне
речення або головну думку
4) скласти послідовно ці речення у
вигляді плану
5) розказати, можна підглядати в план
Завдання: списати
А як правильно списувати?
Ø Прочитати текст
Ø Прочитати перше речення
Ø Прочитати й запам’ятати
перші 2-3 слова
Ø Продиктувати собі й записати
Ø Перевірити
Ø Прочитати й запам’ятати
наступні 2-3 слова
Ø Продиктувати й записати
Ø Прочитати записане речення
Ø Звірити зі зразком
Отже, підсумком цієї роботи буде
висновок про те, що школа, дитина та батьки мають працювати як соратники, щоб
досягти мети: створити успішну особистість, всебічно розвинуту людину,
повноцінного громадянина, розумного та кмітливого товариша, самодостатню жінку
чи самодостатнього чоловіка.
Звичайно, шкода, що не всім це буде
потрібно. Але намагатися зробити якнайкраще, застосувавши всі можливості – це
першочергове завдання. Головне, бути прикладом для своєї дитини!



Немає коментарів:
Дописати коментар